
Vai esat pazīstams ar augstākā līmeņa domēniem (TLD)? Ar ko .org atšķiras no .com vai .tech no .io? Ko šie burti vispār nozīmē tīmekļa vietņu adresēs un kāpēc tie ir svarīgi?
Lai jūs zinātu, šie burti ir TLD piemēri, un tie sniedz potenciālajiem apmeklētājiem labu priekšstatu par to, ar ko nodarbojas jūsu vietne, kam tā ir paredzēta un vai viņi tai var uzticēties.
Vietnes karte
Kas ir augstākā līmeņa domēni (TLD)?
TLD jeb augstākā līmeņa domēni, ko dēvē arī par domēna paplašinājumiem, ir jūsu vietnes domēna pēdējā daļa. Visizplatītākais un slavenākais TLD ir .com, lai gan ir vēl daudz citu, piemēram, .tech, .org, .edu un .net, lai pieminētu tikai dažus no tiem.
TLD ne tikai parādās no nekurienes. To lietošanu un attīstību pārvalda organizācija, ko sauc par Interneta korporāciju piešķirtajiem vārdiem un numuriem jeb ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers jeb ICANN). ICANN ir bezpeļņas organizācija, kas uztur un koordinē IP adreses, saknes serverus un domēna vārdus – pamatfunkcijas, kas nodrošina navigējamu un stabilu globālo internetu.

TLD piemēri un veidi
TLD ir vairāki veidi, kurus atzīst un pārvalda ICANN, un katrs no tiem kalpo dažādām reģistra prasībām un mērķiem. Šeit ir uzskaitīti TLD veidi un piemēri:
Valsts koda augstākā līmeņa domēni jeb ccTLD
ccTLD apzīmē tādas valstis kā .us – ASV, .br – Brazīlija un .uk – Apvienotā Karaliste. Daži ccTLD ir domēni tikai konkrētās teritorijas iedzīvotājiem, bet pārējie ir pieejami visiem. Google, kā arī citas lielākās meklētājprogrammas var izmantot ccTLD arī jūsu vietnes ģeogrāfiskai atlasei.
Vispārējie augstākā līmeņa domēni jeb gTLD
Vispārējie augstākā līmeņa domēni ir domēna paplašinājumi, kas lielākajai daļai no jums jau ir pazīstami, piemēram, .org un .com. Lai gan tīmekļa vietnēm ir paredzēts izmantot domēnus, kas atbilst to mērķiem, piemēram, .org – organizācijām un .com – komercsabiedrībām, gTLD var izmantot ikviens.
Kad internets tikai sākās, bija pieejami tikai trīs gTLD: .com, .net un .org. Pieaugot pieprasījumam, ICANN ierosināja vairāk atvērto domēna paplašinājumu. Organizācija 2011. gadā sāka atļaut privātpersonām vai uzņēmumiem reģistrēt savus zīmolus gTLD.
Lai gan .com joprojām ir visizplatītākais un populārākais gTLD, citi neparasti gTLD kļūst aizvien pazīstamāki. Tāpēc nebrīnieties, ja redzēsiet tādas vietnes kā Fage, kas izmanto domēnu usa.fage, vai Canon, kas izmanto global.canon. Dažas uzņēmumu tīmekļa vietnes izmanto arī tīmekļa vietnes, kas beidzas ar .dog, .pizza, .team un citiem līdzīgiem jauniem gTLD.

Sponsorētie augstākā līmeņa domēni jeb sTLD
Daži TLD ir domēni, kurus var izmantot tikai noteikta veida organizācijas, piemēram, .gov, ko izmanto ASV valdība, .mil, ko izmanto ASV militārie spēki, un .edu, ko izmanto akreditētas universitātes un koledžas.
Citi veidi
Daži citi TLD veidi nav tik izplatīti vai ir paredzēti tikai noteiktiem mērķiem, piemēram, infrastruktūrai, piemēram, .arpa, vai testēšanai, piemēram, .test, .invalid, .localhost vai .example.
Domēna paplašinājumu ietekme uz klientu pieredzi un uzticēšanos
Domēna paplašinājumi sniedz informāciju jūsu tīmekļa vietnei par to, ko viņi var sagaidīt, ierodoties jūsu tīmekļa vietnē.
Piemēram, ja ievadāt vārdu companyname.io, tas nozīmē, ka apmeklēsiet tehnoloģiju uzņēmuma tīmekļa vietni, savukārt, apmeklējot tīmekļa vietni ar nosaukumu companyname.pizza, jūs nonāksiet picērijas veikalā.
Taču TLD ir ne tikai parasts, veselā saprāta skaidrojums, bet tiem ir liela nozīme apmeklētāju un klientu uzticības iegūšanā. Ilgu laiku .com domēni bieži tiek uzskatīti par leģitīmākiem.
No otras puses, TLD, piemēram, .review, .zip vai .biz, var tikt uzskatīti par neuzticamiem vai krāpnieciskiem. Tā kā pastāv lielāka iespēja, ka klienti apmeklēs vai klikšķinās uz uzticamām vietnēm, šāds uzskats ir ļoti svarīgs.
Tāpat ir svarīgi, lai jūsu potenciālie vietnes apmeklētāji varētu viegli atcerēties jūsu vietnes URL. Tā kā .com ir arī vispopulārākais un visizplatītākais domēna paplašinājums, tas ir arī visneaizmirstamākais, un apmeklētāji var pat pieņemt, ka tas ir jūsu vietnes TLD katru reizi, kad viņi jūs meklē tiešsaistē. Daudzas mobilās pārlūkprogrammas arī automātiski piedāvā .com katru reizi, kad lietotāji ievada URL.
Pētījumā arī atklājās, ka lietotāji ir novērtējuši .com kā visuzticamāko domēna paplašinājumu un ieguvuši visaugstāko novērtējumu par to, ka to ir viegli atcerēties. TLD .co ierindojās otrajā vietā pēc rādītājiem, bet .biz bija vismazāk uzticams.
TLD ietekme uz SEO
Tādi meklētājprogrammas kā Google parāda un katalogē augstākā līmeņa domēnus (TLD), lai gan tieša saikne starp TLD un meklēšanas pozīcijām nav redzama.
Tas nozīmē, ka Google algoritmi attiecībā uz datplūsmas nosūtīšanu, indeksēšanu un pārlūkošanu attieksies pret .com līdzīgi kā pret .pizza, ja visi pārējie faktori ir vienādi.
Taču atcerieties, ka klientu uztvere un uzticēšanās ietekmē klikšķu skaitu, savukārt klikšķu skaits ietekmē SEO optimizācijas centienus.

SEO un augstākā līmeņa domēniem jāpievērš uzmanība arī tehnisku iemeslu dēļ: atpakaļsaistes TLD profils. Ieteicams, lai uz jūsu lapām būtu kvalitatīvas vietnes ar saitēm, un .edu un .gov vietnēm, visticamāk, ir lielāka autoritāte nekā .info vai .biz vietnēm.
Pārliecinieties, ka jūs vienmēr uzraugāt savas atpakaļsaites, un, tiklīdz pamanīsiet lielu skaitu surogātpasta TLD, iespējams, ir pienācis laiks šīs saites aizliegt.
Vienmēr izvēlieties labākos TLD tīmekļa vietnēm
Piemērotāko augstākā līmeņa domēnu izvēle tīmekļa vietnēm ir atkarīga no organizācijas vai uzņēmuma mērķa. Tomēr kopumā, ja jūsu uzņēmuma vai zīmola nosaukumam domēna .com vēl ir pieejams, pārliecinieties, ka netērējat laiku, lai to paņemtu.
Ņemot vērā ierobežoto .com domēnu skaitu un to milzīgo popularitāti, jums var būt grūti atrast vai pat atļauties jūsu vietnei piemērotu iespēju.
Šī iemesla dēļ augstākā līmeņa domēni (TLD) ir augšgalā. Pārliecinieties, ka izmantojat pareizo domēnu savai vietnei un padarīsiet to uzticamāku un uzticamāku apmeklētāju acīs.